Ekspedition Svalbard 24’ - Dagbog dag 4: Endelig afsted ved egen kraft

Dagbog dag 4: endelig afsted ved egen kraft.

Vi startede dagen med morgenmad og en masse snesmeltning til drikkevand. De gode rutiner lader vente lidt endnu Vi skal lige lære hinanden og vores respektive måde at gøre ting på at kende.

Vi brugte nogle timer på at få fat på alt vores gletsjergrej, som sad I gletsjerspalten på snescooteren endnu.

Vi forsøgte at finde en nem og lige vej ud i den rigtige retning, men det var en labyrint af spalter overalt. Vi måtte langt tilbage for at finde en vej.

Vi skulle gennem et et brefald og nogle kæmpe isskosser på størrelse med bondegårde. Vi gik i reb igennem, da Vi kunne se at vi ville krydse en stor isbro. Rebet fungerede som som sikring. Jeg gik forrest.

Endelig oppe på næste gletsjer steg der stejlt i nogle Timer, og den 105 kg tunge pulk var strid at slæbe op. Vinden steg til 30-35 knob med kraftig snefygning. Vi kiggede begge på hinanden og råbte “fuckDet er fedt det her!” Og gik videre.

Vi nåede passet i toppen af gletsjeren efter ca. 3 timers slid! Rasmus er en hård fyr, men jeg tror også han fik Varmen.

Vi satte teltet op på et nogenlunde fladt terræn på en ny glejser. Alle barduner er oppe, da det virkelig blæser en hård vind.