Høj sol over Yukon

I går skrev jeg at vi ventede de første deltagere i Yukon River Quest hen på aftenen. Da klokken var 23 gik jeg til køjs uden at have Set nogen endnu. Jeg bliver normalt ikke oppe til længere end kl. 21, så jeg var godt træt. Kl 0230 blev jeg vækket af en britisk kvindestemme der råbte HARD TUUUURN LEEEEFT. feltet var ankommet, og der var stemmer, vandplask og anden larm i to timer. Jeg besluttede mig dog for at min sovepose var mere Interessant, og blev i teltet. Jeg faldt snart i søvn igen. Al den friske luft 24 timer i døgnet giver mig et godt spvehjerte.

Jeg var blevet inviteret til bacon og æg kl. 0800 af de to indianere, så det stop jeg op til. De var dog stadig i soveposen, da de jo var oppe for at kontrollere løbet i nat. Kl. 0900 hørte jeg stemmer fra deres lejr og gik derop med min kaffekop. Vi sad og sludrede imens baconen og æggene blev tilberedt.

Efter en dejlig morgenmad med masser af campfire coffee, gik jeg igangværende med at pakke ned kl. 1030. Først lidt i 12 hoppede jeg i kajakken. Der var stadig deltagere i løbet der kom forbi. Mest folk på SUP. De er jo knap så hurtige som en kajak eller en kano. Som igår var strømmen stærk og jeg Kunne cruise med omkring 12 km i timen og padle lige så stille. På den måde kom jeg igennem nogle kæmpe sving, hvor floden drejer 180 grader med rigtig Spændende strøm og forhindringer til følge. På de lige stræk hvor dalen åbnede sig op var floden op mod 800 meter bred, og det var svært at finde en god

Strøm at lægge sig i. Der er ikke meget dyreliv i disse dage herude. Bjørnen kommer ned og fanger de døende laks i juli og august, så det kan ikke vare længe.

Den ene time tog den anden. Jeg var i land i 10 min på en sandbanke for at nifle, og efter 4,5 time var jeg ved mit mål for i dag: Little Salmon. Et andet sted hvor indianerne har haft deres tilholdssted i de gode tider. Her er der stadig hytter, bygget og passet af First Nation som frit kan benyttes Og det kunne jeg se ideen i. For så sparer jeg at sætte telt op inat, og tage det ned imorgen, samt at jeg har plads til at kigge mit grej igennem, og pakke en smule om. Nogle ting bruger jeg simpelthen ikke, nogle ting kommer jeg til at bruge senere på turen når vejret skifter. Så for at gøre den Daglige pakning af kajakken lettere og mere effektiv og balanceret, kan jeg flytte nogle ting rundt.

Jeg begynder at få nogle rutiner, og gøre mig nogle tanker om turen, og om mig selv. Jeg finder mere og mere ro indeni, og lærer nogle ting om mig selv som ikke lå ligefor for bare 2 uger siden. Ikke noget grænseoverskridende, men f.eks. Har jeg lært at jeg faktisk godt kan lide at være omgivet af en smule mennesker. Bare det er de rigtige, og at der er plads.

Jeg har snart padlet en tiendedel af turen, og det er en underlig følelse. De mange kilometer går stærkt forbi, og jeg ved ikke hvad jeg skal forvente for resten af turen, for det var ikke som jeg troede. Det er det nok aldrig.

Her er vidunderligt herude. Træer, bjerge og bakker overalt. Og floden er så kæmpestor. Jo mere jeg går rundt, jo mere ligger jeg mærke til spor fra ulve, bjørne, og meget andet. Det er en verden der langsomt åbner sig op.

Her til aften plejer jeg en del vabler og sprækker hud på fingrene. I morgen vil jeg prøve at binde mine håndled op med Gaffa, da jeg kan se at jeg bøjer Mine håndled en smule opad når jeg padler. Jeg har fået at vide fra en god ven at det skulle hjælpe, og tusind tag for det :)

Dagens stats: Distance: 57,8 på 4:17 min ialt 258,29 km Gennemsnitshastighed 12 kmt Vejr: høj sol, ingen skyer. Vind mellem 2 og 20 knob fra nord. Temp ca. 25 graderBedste oplevelse: at padle en smule om kap med et britisk par i en tandemkajak. De endte med at kunne se at jeg faktisk var bedre end dem til at læse floden, og valgte at følge efter mig. Jeg er ikke en rockstar i kajak – langt fra, men jeg har åbenbart talent for at læse vandet. Det var dejligt bekræftende.

Forrige

Irsk folkemusik på floden, og tid til lidt luksus