Møde med First Nation people ved Big Salmon River

Jeg sov længe i morges. Mit håndled sagde at vi skulle tage den lidt med ro i dag Så jeg udsatte vækkeuret til kl. 6, og sov lang tid. Det regnede også, hvilket ikke gjorde at jeg havde mere travlt. Kl. Lidt over ti havde jeg endelig pakket kajakken op og steg i vandet. Begge mine håndled brokkede sig gevaldigt da jeg skulle have mit sprayskirt på, og jeg sagde til mig selv at det nok blev en kort tur i dag. Men da jeg først kom i strømmen, og ellers tog det helt stille og roligt med pagajen, så gik det derned af med 13-14 km i timen. Og Så er det jo ingen sag. Jeg roede derud af og fortalte mig selv konstant at jeg skulle tage den med ro. Jeg steg ud af kajakken 3 gange på 4 timer. Jeg har virkelig ikke party-blære Idag, så jeg skulle tisse konstant. Lidt m&ms røg ned, og så afsted igen.

Efter 4 timer havde jeg nået Big Salmon, en gammel Handelsstation, og før det et sted hvor forskellige stammer mødtes for at bytte varer. Undervejs herind går det op for mig hvor vanvittig stort et land Canada er. Jeg har padlet i 4 dage, i et område der ellers er mere befolket end de fleste steder i Yukon, og de eneste jeg havde set, var 2 i en kano, 2 vandfly, og så en speedbåd på vej den anden retning imorges. Ellers er det bare skov, flod, bjerge. Ikke andet. Wow!

Velankommet til Big Salmon får jeg pakket ud. Når jeg er i kajakken går det fint, men så snart jeg kommer i land, vil mine hænder ikke som jeg vil. De er hævede til dobbelt størrelse, så udpakningen tager lidt tid. Båden jeg så imorges på vej den anden vej, kommer nu forbi. Den ligget til, og jeg tænker Yes! Mennesker! Det er meget længe siden jeg sidst har haft det sådan. Jeg går ned til bredden og hjælper dem med at lægge til. Det er en patrulje fra First Nation. Den organisation som varetager de lokale candadiske Indianeres interesser. Det er faktisk anset som et land i landet. Denne patrulje består af To mennesker. Tom og Jack. De sejler op og ned af floden og sikrer at First Nations campus er i orden, og andre praktiske ting. De inviterer mig op til deres camp her i Big Salmon, som har tilhørt deres stamme i flere tusinde år. Vi får os en snak om politik og religion, om hvordan de som stammer kan se på naturen at der er Klimaforandringer. De ser bla. Cougars, rådyr og forskellige fugle heroppe nu, som slet ikke hører til på disse breddegrader. Vi får os også en snak om regler for færden i skoven, at man bla. Af respekt for dyrene ikke træder hen over deres lorte, men træder udenom. Vi ser masser af spor fra ulve, bjørne og elge. Det var en stor oplevelse. Tilbage om bålet snakker vi videre om USAs forfærdelige behandling af deres brødre, som tilhører samme Grundstamme som dem, men desværre bor på den forkerte side af grænsen. Det er en spændende snak. Det lyder som om at Canada gør en del for at gøre “Skaden go igen” overfor det oprindelige folk. Meget på samme måde som man har gjort det i New Zealand.

Hvordan de i deres stammer her i Yukon er inddelt i krager og ræve. En ræv kan ikke gifte sig med en krage, og omvendt. Hvad man selv er kommer fra moderen. På den måde får man blandet blodet. Vi snakker om begravelsesritualer, om livet efter døden og andre spændende ting. De spørger så om jeg vil se Begravelsesstederne inde i skoven. Det vil jeg naturligvis meget gerne. Undervejs får jeg lært om de forskellige planter og træers medicinske betydning.

Nu vil vi ned til floden og sidde. Vi venter På feltet af kanoer og kajakker der deltager i Yukon River Quest. De startede i Whitehorse i morges kl. 0900, og er på vej nonstop til Dawson City.

Dagens stats Dag 5 Distance 52 km som bliver til 200,49 km ialt. Gennemsnitshastighed 13kmt Dagens bedste oplevelse: mødet med de to First Nation folk, og vores snak om deres liv mm.