Sommervejr a la Alaska

Jeg vågnede kl. 03:00 af lyden af et stort dyr inde i skoven, 10 meter bag teltet. Det har enten været en elg eller en Bjørn. Jeg ved det ikke. Kort efter hørte jeg store plask i floden. Springende laks, og så lyden af en bæver ned slog med halen. Det stod klart at jeg ikke skulle sove mere. Så jeg kom ud af posen, og kogte vand til kaffen. Jeg har nu flyttet brænderen ind i selve teltet, da der er for mange myg udenfor i apsiset. det gør det også lidt lettere om morgenen, bare man sørger for god udluftning for at undgå kulilteforgiftning.

Da morgenmaden og kaffen var indtaget  i skrædderstillingen på luftmadrassen, pakkede jeg sammen og gjorde klar. Jeg opdagede nogle ulvespor i den udtørrede mudder udenfor teltet. Tydeligvis flere uger gamle, men meget tydelige. De bedste jeg har set hidtil.

Solen stop op bag træerne kl. 05:03 da jeg satte mig i kajakken. Det var en meget smuk morgen, med få skyer ude i horisonten mod øst, og overskyet mod vest. Det ville trække op, det var tydeligt. Vandet var endnu helt blikstille. Sikke en
morgen. Til forskel fra i går, var det intet problem at finde en bæk at få frisk vand fra i morges. Jeg skulle bare kigge efter mosekonen, for bækkene er  kolde, og floden varmere. Når de to mødes i den kolde luft, opstår disen på vandet.

Jeg nåede 30 km inden vinden og uvejret kom ind. De næste 4 timer var i strid modvind med krappe bølger. Jeg blev tæt ved land for at undgå de helt store bølger, men skulle dog en gang i mellem krydse for at komme frem det var tricky navigation. Med blandet tempo gik det stille og roligt fremad. Sommetider kunne jeg ligge i læ af en stejl banke, til andre tider stod der vandsprøjt op i ansigtet fra oppiskede bølger. De store bølger gør også at træstammer, og sågar hele træer som normalt er lette at se i vandoverfladen dykker ned og bliver gemt. En enkelt gang eller to mærkede jeg en stamme gå på roret. Heldigvis er de ror Seaward kayaks kommer med, meget solide, og kan let klare den slags. Jeg har med vilje ikke låst roret ned herude, så rammer jeg noget, bliver roret bare skubbet op, og leder derfor  ikke nær så megen skade.

Med den rette musik i øret går sådan en dag som i dag forrygende. I morges hørte jeg Allan Olsen, og da uvejret begyndte fandt jeg en playliste med 70'er rock. Smoke on the water, we are sailing og Bridge over troubled water var allesammen meget passende til situationen.  efter at have været i mere eller mindre læ i 20 minutters tid rundt i et stort sving, kom jeg nu ud på en strækning der var stik vest, og hvor floden  blev meget bred og åben. Jeg fornemmede at vejret ville blive en del værre her. Bjergene på begge sider ville ikke gøre det bedre. En sandbanke på venstre side blev for fristende, så kajakken blev trukket op. I det jeg ruller teltet ud, rammer et meget kraftigt vindstød, og det begynder at regne.  jeg tog det rigtige valg. Jeg pakkede ud og flyttede ind. Det blev en tidlig dag. Klokken var kun 13, men jeg startede også tidligt. Normalt spiser jeg  ikke rigtig frokost, kun nødder. Men når jeg var sluttet så tidligt, kunne jeg passende tage en rødbede og fetasuppe som min ven Allan fra Q-courage har  givet mig en håndfuld med af fra Tactical Foodpack. Jeg fik mig en eftermiddagslur efterfulgt af varm kakao.

Vejret i morgen er svær at blive klog på, men jeg tror chancerne igen er størst fra morgenen, men jeg står tidligt op. Jeg forsøger at holde den daglige distance over 60 km, gerne 80 km så det er nogle timer der skal være fornuftigt vejr.

Dagens stats: Distance: 62,4 km. Ialt 1475,2 km vejr: flot og roligt fra morgenen med opbygning undervejs  fra midt formiddag overskyet med byger, blæsende og koldt. Rigtig Alaskasommer som jeg har hørt om. Vind: 0-35 knob. Temp:8-16 grader.

Dagens bedste oplevelse: at komme frem i det jeg stadig vil kalde ret træls vejr i godt humør, og være godt tilfreds, på trods af at jeg måtte stoppe før dagens mål.

Forrige

Bible Camp og Blæst blæst blæst

Næste

En rolig dag på Yukon, og dåserugbrød