Et hus for dagen, og en rutsjebanetur i floden

Vinden havde godt fat da jeg tog afsted i morges kl. 8. Det stod ned i stænger, men det gør det jo hele tiden nu, så det betyder mindre.

Første mål for dagen var et varmt bad ved Pitkas Point. Der havde jeg fået at vide der var community showers, og  guderne skal vide jeg trængte!

Da jeg ankommer bliver jeg mødt af Freeman. Han arbejder i landsbyen i disse måneder. Nogle fueltanke har lækket i 20 år og skal fjernes sammen al den omkringliggende jord, og en skole fyldt af asbest og bly. Han var som alle andre herude helt enormt venlig, spørger til turen, og fortæller om området. Da jeg spørger efter bad og vaskemaskiner siger han at jeg da bare kan låne firmaets hus for dagen. De arbejdere der boede der er allerede smuttet, og det står bare tomt. Der er bad, vaskemaskine og tørretumbler, samt et køkken fyldt af mad jeg gerne måtte tage. Der var sågar  WiFi! Jeg bliver helt paf, men jeg har lært at tage imod, for gæstfriheden er ægte herude. Han kører mig de ca. 7 km til At. Marys hvor huset er. Tænk sig at det at køre bil kan føles helt underligt. Og at se ud over landskabet, og ikke kun op på det. At. Marys er en større by, og er hub for Ravn Airlines i dette område.

Freeman er ivrig jæger og fortæller om jagten på Caribou, elg osv. I området. Hans oldefar var hollænder og kom hertil som sømand. Han blev i Alaska hvor han kørte post med hundeslæde. Turen rundt med posten varede 2 måneder ad gangen, og han måtte have en tolk med som  kunne tale stammernes sprog. Det var virkelig spændende at høre om.

Huset var virkelig fyldt med mad, og jeg fik bikset en gang æg og bacon sammen, fik  ordnet vasketøj, et hurtigt bad for der var ikke så meget vand, og fik postet lidt billeder på Instagram. (Du kan følge mig på skydivex3m) Det er så overvældende at se alle kommentarer, reaktioner osv. På min blog. Jeg bliver meget glad! På samme tid er det også underligt at være online, og jeg  føler at det er fremmed på en måde. Man kommer til at bemærke hvor meget det kan fylde i ens liv lige pludselig. Stof til eftertanke.

Efter ca. 4 timer i huset kom Freeman igen og hentede mig. Han kørte mig tilbage til vandet, men ikke uden at slå et smut forbi hans eget containerhus for at finde en pose røget Laksestriber til mig. Mums det er lækkert! Laksen er som sagt fed og fyldt med smag herude, helt anderledes end længere oppe ad floden. Tilbage på vandet var vinden i den grad gået op, men altså – nu går det mod Beringshavet, og der skal meget til at stoppe mig. Jeg fik øretelefonen i det ene øre, og satte den nye episode med Skyhooked og Brian Otiento på, og så gik det ellers ud i de høje, skæve bølger. Jeg måtte lige ind til land og tømme cockpit for vand og puste ud på et tidspunkt, og bølgerne havde den helt rigtige afstand mellem hinanden til at jeg rigtigt kunne dykke Ned med hele forenden af kajakken. På et tidspunkt måtte jeg gribe ud efter min kasket, da den blev blæst af af en bølge. Det er herude jeg nok forvandler  mig fra en glad kajak-amatør til en ægte havkajak-ulk!

Efter små 20 km. Blev det dog for meget af det gode, og jeg røg i land.

Teltet røg op, det nu deivvåde tøj skiftet ud med noget nyvasket og tørt, og jeg pakkede ud. Brænder blev stillet op inde i teltet, og min fleece og de andre dele der var blevet godt våde blev lagt ovenpå inderteltet. På den måde kunne jeg lige tørre teltet ud, og tørre tøj samtidig. Jeg mangler et tørrenet i selve  teltet. Men denne metode går også fint.

Jeg ligger og snolder med en pose slik jeg fandt i huset. Freeman sagde at jeg bare skulle tage hvad jeg ville, for når han var færdig med opgaven, skulle alt gives væk eller smides ud alligevel. Og igen, jeg har lært at tage imod når jeg bliver budt herude.

Nogle har spurgt hvordan det er gået med tyskeren hvis telt gik i stykker. Samme aften fik vi et kig på det. En stang var knækket, og der var en ca. 50 cm. flænge i yderteltet. Jeg fixede stangen med gorillatape, som jeg har med til at ordne evt. Huller i kajakken, og flængen blev lavet med en god gang spilertape, taget med til det samme. Hun er videre og ved godt mod.

Dagens stats: Distance: 35 km. Ialt: 2438 km.

Vejr: overskyet med skydække i ca. 50 meter.  hård regn, og vind på mellem 15-30 knob. Temp: 6-15 grader

Dages bedste oplevelse: At møde Freeman, og nyde hans enorme gæstfrihed. Der er så mange venlige og ægte mennesker til!