Igennem røg, aske og torden mod Beringshavet

Sikke en dag!

Når vækkeuret ringer kl. 6 er jeg som regel frisk og klar til min morgenkaffe, men noget havde holdt mig vågen indtil midnat, og så igen i nogle timer fra kl. 2. Så jeg havde ikke fået meget søvn. Jeg fumlede med mulituel brænderen i apsiset, og kunne ikke få forvarmningen til at virke ordentligt. Først efter tredje forsøg, og en gang rensning af dysen fik jeg gang i blusset og kunne koger mit vand til kaffen. Herfra gik det slag i slag, dog en smule på autopiloten. Efter morgenmaden bliver alt grej pakket ned i deres bestemte drybags. De er alle markeret med tusch, så jeg ved hvad der skal i hvilken. Teltet og apsis tømmes. Den sidste drybag jeg lukket er "hygiejne, førstehjælp og reparation" for øverst i den ligger min toilettaske, og jeg børster altid tænder nede ved vandet. Teltet er en af de lettere ting, som fylder en del, så derfor skal den længst ud foran under dækket. Resten pakkes ned i den rigtige rækkefølge. når alt der skal under dæk er pakket ned, sætter jeg kajakken i vandet, og begynder at pakke de sidste ting der skal ovenpå dækket. Der er en stor duffelbag med al min tørmad minus morgenmad. Der er også kogegrej og kamera i. Den er lige bag cockpittet. Foran cockpittet er en fjällräven rygsæk med diverse i. På siderne af den er der under elastikkerne der holder den fast sat drikkedunke ind, min vandpumpe, og min snackpose for dagen, plus tyggegummi.  lige foran posen er en dolk til højre, mit ur, gps og satellit. Og drikkedunke. Nede i cockpittet er en ekstra dolk, bjørnespray, og bag sædet en kasteline, solcreme og myggespray. Disse ting kan dog være svær at komme til med sprayskirtet på, så i min svømmevest har jeg også en dolk, en hookknife, bjørnespray, hovedpinepiller, sportstape, nødkompas og min telefon (musik) Fastgjort til vesten er en lill drybag er er mellem mine ben. Deri er der en satellittelefon, pas og pung, en sav, en dolk og ildstål. Så skulle jeg ryge i baljen og ikke kunne nå kajakken med alt gear, så har jeg til at kunne klare mig til hjælpen kommer. Der er også en lille førstehjælpstaske deri.

Forrest på dækket er en drybag med diverse som der ikke er plads til under dæk. Og foran den er der plads til min 6 liters vandpose, til når jeg kommer forbi en bæk i løbet af dagen. Min delbare ekstra pagaj er  Iøvrigt under rygsækken.

I dag har jeg kæmpet med moderat modvind, rigtig tung røg og askeskyer. På et tidspunkt var vandet sort af aske, og jeg kunne høre brandslukningsfly hen over hovedet på mig, men den rige sigt gjorde at jeg ikke kunne se dem. Jeg er tilpas meget flynørd til at kunne høre at jeg blev overfløjet et par gange af Lockheed Electra, og en enkelt DC-6.

Jeg blev ramt af tordenvejr og regn ved 1400 tiden efter 6 timer på vandet. og kl. 1600, efter 8 timer, så jeg pga. ringe sigt for sent et strømfald der ledte mig den anden vej end hvad tanken var, rundt om en ø. I min træthed og  forvirring forsøgte jeg at komme fri af strømmen fra den. Det gjorde blot at jeg blev trukket baglæns igennem den. Jeg bandede og svovlede mens jeg hev  roret op for at undgå skade, mens jeg blev trukket baglæns igennem strømfaldet. GPS'en sagde da 75 km, og jeg gik i land, og satte telt op.

Her til aften kan jeg høre brandmændene inde på land arbejde med motorsave, og der er en improviseret helipad lige et par hundrede meter herfra. Så der  må være brande lige i nærheden. Øen jeg ligger på, er heldigvis helt blottet for noget brandbart, så jeg føler mig sikker. Jeg har flere gange  i løbet af dagen måtte dække min næse og mund med en våd klud, men det virker ikke så slemt længere.

Jeg kan mærke at jeg snart trænger til en hviledag. Jeg har padlet små 700 km nu siden min sidste hviledag. Men det er også svært, når jeg kan se at vejret er godt. Det føles bedre at padle til, og så være foran til en regnvejrsdag. Dage som i dag, med 75 km kan ses i regnskabet, for det er 50% mer end jeg planlagde hjemmefra. Så holder jeg gennemsnittet oppe, og ellers er fornuftig med hviledagene, burde jeg være i mål ca. 20 dage før beregnet. Heroppe betyder det også større sandsynlighed for bedre vejr, da vejret drastisk bliver ringere hen sidst i august, først i september. Så det ville ikke gøre mig noget. Følelsen af at
 præstere bedre end jeg selv forventede er også rigtig go.

Dagens stats: Distance: 76,8. Ialt 964,7 km vejr: tæt røg, lav til middel vind. 10-18 grader, enkelte torden og regnbyger. (Er sådan en kulfiber-pagaj i øvrigt en lynafleder?)

Dagens bedste øjeblik: At skråle med på Lars Lilholt i todenvejr  ned af floden, mens tordenbyger byggede op rundt om mig. Det har også den funktion at det skræmmer rovdyr væk.




Forrige
Forrige

Faldskærmsspringere i skovbrande, og tyskere på tømmerflåde

Næste
Næste

Fort Yukon og Nyhavn 17